בריאות ורפואה

שימור פוריות – איך זה באמת עובד?

שימור פוריות

שימור פוריות הן טכניקות שונות שנעשות על מנת לשמר את פוריות האישה מסיבה אחת – בניגוד לגבר, לאישה יש מגבלת גיל מבחינת פוריות ולכן נדרשת פעולה משמרת לפני שיהיה מאוחר מדי. למעשה, אחרי גיל 35 איכות הביציות של האישה יורדת בצורה משמעותית, כך שניסיונות להבאת ילדים בריאים בגיל זה והנאה מהריונות תקינים עלולים להיתקל בקשיים.

כמו כן, לעיתים יש צורך לשמר פוריות עקב מחלות שונות שבהן לוקה האישה, למשל מחלת הסרטן שיכולה לפגוע בפוריות, הן באופן ישיר והן באופן עקיף בגלל הטיפולים השונים (כימותרפיה, הקרנות וכו') . במקרה הזה כדאי לבצע את הליך שימור הפוריות לפני התחלת הטיפול במחלה, כך שהוא יאפשר לאישה להביא ילדים לאחר שתחלים.

איך זה עובד?

כיום יש שלושה סוגים של טיפולים משמרי פוריות לנשים השונים זה מזה:

  • הקפאת ביציות – בשיטה זו שואבים ביציות לא מופרות (בעיקר של נערות, ילדות ונשים שלא נמצאות במערכת זוגית) ושומרים אותן בהקפאה. עם זאת, לשיטה זו חסרונות רבים מבחינת היעילות אבל למרות זאת היא נחשבת עדיפה על כלום, כלומר על אי ביצוע של טיפולים משמרים כלשהם.
  • הקפאת שחלה – בשיטה זו מוציאים את השחלה כולה באמצעות לפרוסקופיה בהרדמה מלאה ומקפיאים אותה. חשוב לזכור – טיפול זה נחשב לחדשני, כך שקשה להעריך את סכויי הצלחתו והוא מתאים לכן רק לנשים מסוימות – אלו שמתכננות הריון בטווח הרחוק ולא לאלו שחושבים על הריון קרוב.
  • הקפאת עוברים – טיפול זה נעשה כאשר האישה נמצאת בזוגיות ועברה תהליך של השראת ביוץ, שאיבת ביציות והפרייתן ע"י זרע בן הזוג באופן מלאכותי. הקפאת עוברים מאפשרת הריון עתידי ע"י האם הביולוגית או אם פונדקאית, תלוי בהעדפות בני הזוג ומצבם הרפואי.

 

שימור פוריות – גם אצל גברים

אמנם תהליך של שימור פוריות אצל גברים נחשב נפוץ פחות (לפוריות שלהם כאמור אין תאריך תפוגה), אך הוא אפשרי בעיקר עקב סיבות רפואיות או אישיות. למשל: גבר שעומד לפני ניתוח שיכול לסכן את פוריותו, גבר שיוצא לשדה הקרב וחושש שייפצע בצורה שלא תאפשר הבאת ילדים ועוד.