בריאות ורפואה כללי

טיפול אנליטי קבוצתי

אם אתם מתלבטים בין טיפול קבוצתי אנליטי לטיפול קבוצתי פסיכודרמטי כדאי ראשית להבהיר טיפול. טיפול הוא דרך לשיפור איכות החיים והוא מתאים גם כדי להתגבר על משברים, למשל מצבים של בדידות, בעיות בזוגיות או בעיות במציאת זוגיות, מצבי לחץ שונים ועוד. כיום ניתן לבחור בין טיפול פרטני ובין טיפול קבוצתי. אז איזה טיפול מתאים לכם?

תתפלאו אבל בתחום הזה דווקא הקושי מרמז שאנחנו בכיוון הנכון למשל :טיפול פרטני מתאים לאלו שמתקשים ביצירת קשר אחד על אחד ושנתקלים בבעיות של אינטימיות. הסיבה לכך שלעיתים חוסר בבעיות בתחום התקשורת הבינאישית הוא כעין מסכה, כלומר העובדה שאין בעיות בתחום זה מרמזת דווקא שתחום זה הוא הבעייתי.

מצד שני טיפול קבוצתי מתאים לאלו שמתקשים להתנהל בקבוצה משתי סיבות : הוא משקף את החוויה האנושית החברתית וכל משתתף בקבוצה מבין שהוא לא לבד במצוקותיו. למעשה, בטיפול קבוצתי הקבוצה משמשת כמשאב לשנוי אישי, ריפוי וגדילה כי היא מעבדה לא סטרילית שבה המשתתפים לומדים להתמודד עם אתגרי החיים, רק באופן מוקטן ועם תמיכת מקצועית.

יפי שפירר – מכון ישראלי לאנליזה קבוצתית
השאר פרטים וניצור איתך קשר :





טיפול קבוצתי אנליטי

טיפול זה מיועד לכל מי שמעוניין לצמוח, לבנות זהות, לשפר תקשורת בינאישית, למצות את יכולותיו האישיות ולממש את עצמו באופן מירבי. טיפול זה נעשה במסגרת קבועה מבחינות שונות ( זמן, מקום, מנחה ומספר משתתפים שלרוב הוא פחות מ-9) ונערך לרוב פעם בשבוע למשך 90 דקות. עם זאת, הקבוצה נחשבת לגמישה כי אין למפגשיה תאריך סיום והרכב משתתפיה משתנה בהתאם לצרכיהם: משתתפים מצטרפים, משתתפים עוזבים וכו'.

טיפול קבוצתי אנליטי מבוסס על שיח של כל משתתפי הקבוצה ועל תקשורת אסוטיאציבית, כלומר המשתתפים מגיבים אחד לדברי השני ללא תור ומשקפים בכך שני דברים : את המציאות החיצונית ואת נפשו של כל אחד מהמשתתפים.  לכן, טיפול קבוצתי אנליטי מתאים לאנשים שיודעים מה הם רוצים ושיש להם יכולת בטוי. אבל כאמור, דווקא קושי בתחומים אלו מצביע על כך שזוהי הדרך הטיפולית הנכונה.

מכיוון שהקבוצה משמשת כבבואה של הנפש הפנימית של משתתפיה יש לה שני תפקידים:

  • היא משמשת כרקע לצרכים הייחודיים ולתכנים האישיים של הפרט.
  • היא מייצגת את העולם המציאותי שבה הפרט מתקיים.

טיפול קבוצתי אנליטי נחשב לאינטנסיבי ומעמיק ויש לו שתי מטרות טיפוליות : להפגיש את המטופלים עם עולמם הפנימי ועם ההשתקפויות של עולמות אלו באמצעות המפגש הקבוצתי. לכן, טיפול קבוצתי אנליטי מאפשר לכל מטופל לשפר את התקשורת שלו עם עצמו ועם זולתו, לפענח תהליכים לא מודעים שנמצאים בבסיס חייהם, להבין את השפעות התנהגותם על החברה ולהתמודד עם משימות חייהם האישיות והחברתיות.

טיפול קבוצתי פסיכודרמטי

ככל טיפול קבוצתי אחר, גם טיפול קבוצתי פסיכודרמטי מדמה את החיים האמיתיים ולכן מאפשר למשתתפיו להתמודד עם בעיות, למשל בעיות במערכות יחסים, בעיות בתקשורת בינאישית ועוד. עם זאת, טיפול זה שונה כי הוא עושה שימוש דרמטי בחוויות האישיות של מטופליו לצרכי ריפוי.

למעשה, הפסיכודרמה מאמינה שבכל אדם יש כוח יוצר שנדחק לפינה כתוצאה מהחיים המודרנים השכלתניים. טיפול קבוצתי פסיכודרמטי מבוסס על פעולה, תנועה ומשחקי תפקידים והוא מפעיל את החושים, התנועה, הדיבור, הרגש והחשיבה של משתתפי הקבוצה מתוך הבנה שפעולות הגוף משולבות עם פעולות הנפש. כלומר : רפוי פסיכולוגי יתאפשר אך ורק באמצעות הפעלת החושים באמצעים אמנותיים שונים.

לכן, הטיפול הקבוצתי הפסיכודרמטי מתרחש כולו על הבמה במסגרת אמנותית כלשהי: תנועה, משחק או כל צורת הבעה אחרת שאינה רק מילולית. טיפול זה כולל 6-12 משתתפים ומיועד לאנשים שמתקשים לבטא את עצמם באופן מילולי, לאלו שמעוניינים להתחבר לעמקי נפשם באופן חופשי ללא צורך באישור חברתי.

יפי שפירר – פסיכודרמה לחיים
טלפון: 052-9124589