בריאות ורפואה עולם האישה

טיפולי פוריות : הזרעה תוך רחמית

היום אנו יכולים להיות עדים לטיפולי פוריות מתקדמים ביותר. אחד הטיפולים הנהוגים היום הוא טיפולי הזרעה תוך רחמית ולמעשה הוא אחד הטיפולים הפשוטים ביותר והכי פחות מטרידים מבחינת שני בני הזוג. את הטיפול של ההזרעה מבצעים מסיבות שונות שיכולות להיות קשורות בבעיות אצל הגבר או אצל האישה.

בעיות אצל הגבר שמובילות אל הזרעה תוך רחמית

  • חוסר תנועתיות של הזרע – לעתים הזרע לא נע כראוי ולכן הוא לא מצליח לעשות את דרכו ולפגוש את הביצית. במקרים אלו יש להביא את הזרע אל הביצית או כמה שיותר קרוב דרך טיפולי הזרעה.
  • בעיות מבניות של הזרע – כאשר ישנן בעיות במבנה הזרע הוא לא יכול ליצור הריון. במקרים אלו הגבר נוטל זרע ובמעבדה מבצעים השבחת זרע שמשמעותה ניקוי של הזרע והחדרה תוך רחמית של הזרעים החיוניים בלבד.
  • ספירת זרע נמוכה – כאשר הגבר נוטל דגימת זרע בוחנים מהי כמות הזרע שיש לו. בהתאם לכמות אפשר לקבוע אם ספירת הזרע נמוכה או לא. במקרים של ספירת זרע נמוכה טיפולי הזרעה תוך רחמית יכולים לתת מענה וליצור הריון.

בעיות אצל האישה שמובילות להזרעה תוך רחמית

כאשר לאישה יש אנדומטריוזיס זו סיבה לבצע הזרעה תוך רחמית. אנדומטריוזיס זה מצב בו תאים של רירית הרחם משגשגים במערכת הרבייה באזורים שהם לא אמורים לשגשג. במצב זה הזרע לא יכול למצוא את דרכו אל הרחם ולכן לא נוצר הריון. דרך ההזרעה הזרע עוקף את הבעיה ומצליח להגיע ישירות אל הביצית. ההזרעה במקרה זה לא מפריעה להריון לגדול ולצמוח ולא נראית כל בעיה מיוחדת בעת הלידה.

הזרעה כשלא מזהים את הבעיה

אחת הסיבות לביצוע טיפולי הזרעות לרחם תהיה כשלא מוצאים סיבה לחוסר הפוריות. בעשרים אחוז מהמקרים לא מוצאים הסבר למה האישה לא נכנסת להריון. כלומר לא נמצאת כל בעיה אצל הגבר ולא אצל האישה ובכל זאת ההריון פשוט לא קורה. כדי להימנע מטיפולים מורכבים מתחילים בטיפולי ההזרעה שהם הטיפולים הפשוטים יותר שדורשים מינימום מאמצים או כאב מצד הזוג שרוצה להשיג הריון.