פרופסור עמי ספרבר
בריאות ורפואה

רפואה פנימית : מחלות דרכי העיכול

לפניכם רשימה של מחלות דרכי העיכול הנפוצות עם כל המידע שעליכם לדעת עליהן:

קרוהן וקוליטיס כיבי

אלו הן שתי מחלות דרכי העיכול, אשר פוגעות בעיקר בה, אך לא רק. מחלות אלו מאופיינות בתקופות של פעילות ובתקופות של רגיעה. בתקופות של פעילות המחלות, הנזק עלול להגיע גם אל העור, הפרקים, הכבד והעיניים. מחלות אלו הינן כרוניות ואינן ניתנות לריפוי, אך ישנן תרופות, אשר עוזרות מאוד לחולים בהן לשפר באופן משמעותי את איכות חייהם.

תסמונת המעי הרגיז

תסמונת זו איננה מחלה, אך היא גורמת לירידה משמעותית באיכות החיים של הלוקים בה. משמעותה של תסמונת זו היא תופעות כגון עצירות, שלשולים ובעיקר כאבי בטן עוצמתיים ובלתי מוסברים. תסמונת המעי הרגיז היא בדרך כלל תופעה כרונית, המלווה את הלוקים בה לכל אורך חייהם. כמו כן, טרם נמצא הגורם לתסמונת זו ולכן גם לא נמצא מרפא. יחד עם זאת, בהחלט נמצאו דרכים להקלה כגון שינויים בהרגלי התזונה וכדומה.

צליאק

מחלת הצליאק, או בעברית – כרסת, הינה אחת מאותן מחלות דרכי העיכול, אשר רק בשנים האחרונות התחילה לקבל מודעות. מהות המחלה היא חוסר באנזים המפרק את הגלוטן, אשר נמצא בחיטה, שעורה שיבולת שועל ושיפון. מחלת הצליאק מטופלת אך ורק על ידי שינוי הרגלים תזונתיים – הימנעות מוחלטת ממזונות המכילים גלוטן. הסימפטומים שלה משתנים מאדם אחד לאחר: כאבי בטן, עצירויות, בטן נפוחה, אי ספיגה של מזונות ועוד.

סרטן המעי הגס

מדובר על אחד מסוגי הסרטן האלימים ביותר מצד אחד ומן הצד השני, הניתנים לאבחון ומניעה ביותר. בדיקה של המעי הגס, בעזרת קולונוסקופיה, כתוצאה מסיבות שונות יכולה להוביל לאבחון מוקדם של המחלה וטיפול בה בהתאם להתקדמות שלה. כאמור, במקרים רבים ניתן אפילו לאתר אותה בשלבים השפירים שלה ולמנוע התקדמות למצב ממאיר שלה ועל ידי כך, למנוע אותה לחלוטין.

אבחון וטיפול

מחלות אלו וכך גם לגבי מחלות דרכי העיכול נוספות, יכולות להיות מאובחנות ומטופלות על ידי גסטרואנטרולוג מומחה ובבדיקות מסוגים שונים בהתאם לסוג המחלה של המטופל.